El proper 23 de novembre es celebra el Dia Sense Compres, una iniciativa que he descobert gràcies al bloc d’en Roger Morales i Puig. Aquesta idea va nàixer al 1992 a Canadà, on un treballador del món de la publicitat, Ted Dave, va llençar aquesta idea contra el sobreconsum i des de llavors cada any s’ha anat celebrant, cada cop a més participació ciutadana.
Aquest dia no ha de ser considerat com una vaga en contra d’un producte o empresa concreta sinó que és una mesura per incitar a la reflexió sobre els nostres hàbits de consum, especialment contaminats per una corrent consumista en certes èpoques de l’any com és el Nadal; per aquest motiu el Dia Sense Compres té lloc a finals de novembre, com avantsala que ens convida a dur a terme el que s’anomena Consum Responsable i Sostenible.
S’entén com a Consum Sostenible aquell que és medi ambientalment net, socialment just i econòmicament rentable; i com a Consum Responsable aquell que només es realitza per qüestions realment necessàries i en la mesura adequada. El sector comercial ens ofereix la possibilitat, encara que ha petita escala, d’apostar per l’opció del comerç just i els productes ecològics en detriment de la resta, i de nosaltres depèn l’opció de no deixar-nos endur per la febre consumista.
Paral·lelament, Consume Hasta Morir és un projecte impulsat per l’ONG Ecologistas en Acción que té la finalitat de fer reflexionar a la societat sobre quin és el model actual de consum i el paper protagonista i incitador que la publicitat té en tot aquest entramat. Gran Superficie és el documental de 60 minuts resultant d’aquest projecte que podeu veure per capítols en aquesta web; us recomano especialment el cinquè que fa referència al consum.
En la web de l’entitat Ecologistas en Acción podeu trobar molta informació sobre el tema, amb idees i exemples sobre activitats paral·leles per complementar la iniciativa; en la web de ConsumoResponsable i la web de ConSumaResponsabilidad trobareu més noticies i informacions sobre el tema. Per altra banda, us deixo una Guia per un Consum Més Responsable i un Manual d’Educació per Consum Sostenible editat per les Nacions Unides, atès que mitjançant el seu projecte YouthXChange pretén educar la gent jove vers un estil de vida responsable i sostenible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada