dijous, 29 de maig de 2008

El circuit urbà de Fórmula 1 a València

El proper 24 d’agost la ciutat de València acollirà un circuit urbà de Fórmula 1. El passat cap de setmana els amants del motor ja van poder gaudir de la cursa entre els carrers de Montecarlo, on la manca de competitivitat va ser l’element protagonista.

He de ser sincer i admetre que segueixo el campionat de Fórmula 1 i Moto GP, però crec que aquestes dues competicions haurien de ser més sensibles en l’àmbit medi ambiental. Ja fa setmanes vaig criticar en aquest bloc la cursa nocturna de Moto GP a Qatar del mes de març i que la Fórmula 1 copiarà en un circuit aquesta mateixa temporada.


Els problemes més importants del Gran Premi d’Europa, que si no m’equivoco és el nom oficial de la cursa, són:

1) La contaminació que l’activitat emet. Darrerament des de moltes institucions públiques s’està lluitant per reduir la contaminació en les ciutats per una qüestió de salut social i una cursa pels seus carrers s’oposa a aquesta premissa. Osvaldo Canziani, científic de l’ONU, ha denunciat públicament que els motors d’explosió que utilitzen els monoplaces produeixen ozó, gas contaminat per la salut dels humans i que provoca el blanqueig de la vegetació.

2) Segons el Pla General d’Ordenació Urbana (PGOU) de València, els projectes d’infraestructures han de realitzar una Declaració d’Impacte Ambiental; entre altres projectes es citen qualsevol activitat que impliqui la construcció d’autopistes, autovies, carreteres, vies públiques o privades de comunicació i línies de ferrocarril de nova planta l’itinerari del qual es desenvolupi íntegrament en la Comunitat Valenciana, a excepció dels casos en que es desenvolupin traçats i característiques recollides en instruments d’ordenació del territori, en que la Declaració d’Impacte Ambiental serà positiva automàticament. És a dir, que atès que les obres pel circuit urbà responen a una ordenació del territori (??), no cal fer estudis medi ambientals.

3) Part de la cursa es realitza a la vora del riu. Normalment, als rius que passen per les ciutats, se’ls deixa una zona lliure a banda i banda, sovint aprofitades com zones verdes, de manera que el seu llit és més ample que el propi riu. Això es fa per poder contenir l’aigua davant possibles desbordaments del riu i evitar inundacions per la ciutat. Les obres del circuit tenen previst un moviment de terres per tal de pujar la cota del llit d’una banda per a que serveixi de zona de seguretat pels pilots (la planta baixa dels edificis sempre estan a una cota més alta que el riu, hi ha un desnivell vertical que en aquest cas es vol igualar per si els pilots es surten de la carretera).


Evidentment, deixo de citar altres perles com que el conseller de medi ambient de la Generalitat Valenciana diu que els efectes contaminants d’un premi urbà de Fórmula 1 són irrellevants; de l’existència a la Comunitat valenciana d’un circuit oficial de motos, el qual seria més lògic remodelar per a què que pogués acollir ambdós premis i així evitar una cursa urbana; que algunes de les zones per on passarà el traçat del circuit estaven planificades com futures zones verdes peatonals...

Els dirigents de la ciutat de València i la Comunitat Valenciana estan fent seriosos mèrits per rebre el Premi Atila 2008 que Ecologistes en Acción concedeixen a qui contribueix enèrgicament en la destrucció del medi ambient. Tothom pot fer una nominació i com dissabte s’acaba el termini de nominacions, ara m’afanyaré a inscriure’ls. Us prego que feu un cop d’ull a l’escrit que vaig fer el novembre passat per saber més sobre el protagonisme de Valencia en comportament antiecològic. Si voleu podeu signar un manifest en contra del circuit en la web Fórmula Verda; tot i que ja està aprovat, potser pot servir per fer pressió per evitar futures edicions.

PD: Amb el tema del transvasament potser és el govern de la Generalitat de Catalunya el guanyador del premi Atila. El 4 de juny ho sabrem.

3 comentaris:

Albert ha dit...

Hola Carles,
del tema del circuit de València, deixant de banda l'aspecte mediambiental, que molt bé has comentat, hi ha una bessant politica.
La C.Valènciana està necessitada de protagonisme i d'inversions i de fer-se aparador , aparador el qual vol fer de la seva comunitat el nou motor del Sud d'europa, en detriment de Catalunya.
la C.Valenciana, ha volgut fer d'ariet de la cultura catalana, la qual ha pogut fer amb les ajudes del govern aznar i amb el seu propi govern , amb majoria aplastant del PP, això ha fer d'aquesta comunitat, el paradis dels invesionistes i el lloc idoni de les extravagàncies.
Perque quin impacte i quin cost han tingut per els valencians :
*La visita del papa
*La copa Amèrica
*Terra Mitica
*El casos d'irregularitats urbanistiques , alertats per la UE ....
Es per això que volen fer a costa de qui sigui i com sigui una Valencia, on es pugui invertir,edificar,especular...després ja mirarem com ho arreglem.
Quant han pagat al sr.Ecleston per tindre el circuit?¿ Era una necessitat, o simplement volen rivalitzar amb el circuit de Catalunya?¿?¿?
Jo la veritat, penso que la classe politica valenciana, és la més despreciable que circula per el món politici, i em fa molta llàstima que tinguin aquestos governants.
Salut i república.
Pd: Disculpa per el discurset....

ferran ha dit...

Té vosté tota la raó. El que passa és (ai, t'ho dic per experiència) el PP del País Valencià és una mica macarra. Bé, una mica, una mica no. Però ja ens entenem.

zel ha dit...

Ni que sigui a València ni que sigui a Ulldecona, ni que sigui on Jesucrist va perdre l'espardenya, fora i prou de curses i bestieses semblants, ja t'ho deia un dia, no es pot fer una campanya per això? No hi ha dret, home, gastar per res...Petons!