diumenge, 14 de setembre del 2008

Aigua i Desenvolupament Sostenible?

Avui és el darrer dia de l'Expo. Tenia la intenció de comentar forces coses al llarg de l'estiu però la meva aportació al bloc durant els mesos de juliol i agost s'ha reduït molt i amb ella la meva capacitat i ganes de raonar. Amb una mica de retard i després d'haver-hi anat un dia al mes de juliol, tot i no haver pogut vistar tots els pavellons, m'agradaria comentar les meves impressions.

A nivell cultural em va agradar visitar-la; fou interessant captar el tarannà dels diferents països en l'organització del seu corresponent pavelló: el mercadet embogit del Pakistan i l'Índia, la sobrietat i l'elegància fustera de Suècia o com Andorra va aprofitar per fer publicitat de l'esquí i BTT al país dels pirineus mitjançant màquines recreatives...

Arquitectònicament vaig quedar maravellat amb el pavelló pont i el d'Aragó, i em va agradar molt la torre de l'aigua i el palau de congressos. Per sort, totes les insta·lacions de l'Expo seran utilitzades per empreses i institucions i no quedaran buides.

Però a nivell medi ambiental em va defraudar, degut que considero que se li podia haver tret més profit, i aquest ha de ser el vector principal per jutjar l'Expo, atès que el tema central era "Aigua i Desenvolupament Sostenible".

Em va agradar molt el camí d'aigua fet per ampolles analitzades pel Doctor Oliver Rodés del pavelló de Catalunya, el rellotge que funcionava amb aigua d'Astúries (crec que era d'aquesta comunitat) o la música relaxant inventada a partir d'un artefacte que jugava amb gotes d'aigua al pavelló gallec. Vaig trobar molt interessant un cartell gràfic informatiu sobre la construcció de canals a Líbia per transportar aigua de diversos pous per oferir aigua per beure i per conrear arreu del país, d'un pavelló interactiu anomenat Oikos on es podia entendre què és l'energia geotèrmica; em va agradar contemplar el pavelló anomenat El Faro dissenyat segons la permacultura i l'escultura de gota gegant d'aigua que es desintegra en parts més petites de la torre del aigua.

Tot això em va agradar molt però no és suficient. Molts pavellons no tocaven el tema central, altres aprofitaven l'ocasió per exactar el seu país com a destinació turística exepcional i alguns, simplement es limitaven a penjar cartellets.

Personalment hagués desitjat trobar alguna referència de qualitat sobre els transvassaments, gestió eficient de l'aigua, sistemes de reg de baix consum per l'agricultura o recuperació d'aigues pluvials; maquetes interactives i divulgatives sobre les dessaladores, depuradores i potabilitzadores d'aigua, així com el cost econòmic d'un transvassament o de transportar aigua amb vaixells; crec que el pavelló Oikos va falla en la intenció de mostrar què són les energies renovables a la gent, havia de ser més clar i entenedor per poder fer entendre el seu funcionament; considero que faltava quelcom que expliqués com s'ho fan per viure països sense aigua; no hi havia informació sobre l'energia hidroelèctrica ni els grans projectes que es vol realitzar a la patagònia xilena ni el que s'ha realitzat a la Xina (la presa de les 3 gargantes, em sembla que ja s'ha acabat o apunt està); no vaig veure la paraula canvi climàtic enlloc...

En definitiva em va defraudar l'Expo. A més, hi ha un detall que em va possar els pèls de punta. En diferents punts de l'enorme recinte, hi havien ruxadors que refrescaven l'ambient mitjançant vapor d'aigua fresc; no criticaré aquesta mesura dient que això és malgastar aigua, però sí em sembla inversemblant que plovent segueixin en funcionament, tal i com vaig tindre ocasió de comprovar.

Sort que s'ha acabat aquesta enganyifa. Crec oportú recordar l'opinió de l'ONG Ecologistas en Acción que vaig publicar al juliol passat.